Indsamling

Indsamling

At indsamle til effektiv velgørenhed kan være en af dine mest gavnlige gerninger i år. Her er en guide til hvordan du gør.

At indsamle til effektiv velgørenhed kan være en af dine mest gavnlige gerninger i år. Her er en guide til hvordan du gør.

Forskning viser, at de bedste velgørenhedsorganisationer kan være 100 gange mere effektive end gennemsnittet. Derfor kan en succesfuld indsamling til Giv Effektivt gøre en stor positiv forskel for nogle af verdens fattigste. Det kræver en indsats, men det er ikke særlig svært.


Denne guide hjælper dig med at oprette og drive succesfulde indsamlinger. Den indeholder gode råd til, hvordan du kan indsamle mest muligt og besvarer de praktiske spørgsmål, du måtte have.


Indsamlingen kan afholdes direkte på Giv Effektivts hjemmeside, hvor du til enhver tid kan få et overblik over, hvor meget der er samlet ind.


Vælg en titel, et billede eller en video, og en beskrivelse, der fanger opmærksomheden og samtidig er personlig. Beskrivelsen skal også forklare, hvad din indsamling går ud på, og hvorfor den er vigtig.


Brug kreative eller gode billeder eller videoer, der viser, at du er engageret. Del din indsamling på sociale medier, og motivér andre til at dele og interagere med dine opslag for at få større synlighed.


Andre ting, du kan overveje:

Forskning viser, at de bedste velgørenhedsorganisationer kan være 100 gange mere effektive end gennemsnittet. Derfor kan en succesfuld indsamling til Giv Effektivt gøre en stor positiv forskel for nogle af verdens fattigste. Det kræver en indsats, men det er ikke særlig svært.


Denne guide hjælper dig med at oprette og drive succesfulde indsamlinger. Den indeholder gode råd til, hvordan du kan indsamle mest muligt og besvarer de praktiske spørgsmål, du måtte have.


Indsamlingen kan afholdes direkte på Giv Effektivts hjemmeside, hvor du til enhver tid kan få et overblik over, hvor meget der er samlet ind.


Vælg en titel, et billede eller en video, og en beskrivelse, der fanger opmærksomheden og samtidig er personlig. Beskrivelsen skal også forklare, hvad din indsamling går ud på, og hvorfor den er vigtig.


Brug kreative eller gode billeder eller videoer, der viser, at du er engageret. Del din indsamling på sociale medier, og motivér andre til at dele og interagere med dine opslag for at få større synlighed.


Andre ting, du kan overveje:

Få venner, familie eller kolleger til at holde indsamlingen sammen med dig, da det kan være mere motiverende at organisere en indsamling i fællesskab. Sammen kan I nå et større samlet netværk og få flere donationer.

Få venner, familie eller kolleger til at holde indsamlingen sammen med dig, da det kan være mere motiverende at organisere en indsamling i fællesskab. Sammen kan I nå et større samlet netværk og få flere donationer.

Lad folk blive personligt engageret. Lov, at du vil gøre noget specielt, hvis folk donerer, som for eksempel at vinterbade, hvis I når målet eller dele en video, hvor du spiller en sang for hver 1000 kr., der bliver samlet ind.

Lad folk blive personligt engageret. Lov, at du vil gøre noget specielt, hvis folk donerer, som for eksempel at vinterbade, hvis I når målet eller dele en video, hvor du spiller en sang for hver 1000 kr., der bliver samlet ind.

Matching af aktivitet: Det er muligt at sætte din indsamling op, så støtter kan donere et beløb, hver gang du når et af dine mål eller laver en bestemt aktivitet. Kig f.eks. på Ronjas indsamling, hvor det er muligt at donere 1 kr. pr. km. hun cykler.

Matching af aktivitet: Det er muligt at sætte din indsamling op, så støtter kan donere et beløb, hver gang du når et af dine mål eller laver en bestemt aktivitet. Kig f.eks. på Ronjas indsamling, hvor det er muligt at donere 1 kr. pr. km. hun cykler.

Match fra egen lomme: Det er også muligt, at du selv giver en krone for hver krone, der kommer ind. Det beløb, som hver enkelt giver, matcher du med en tilsvarende donation. Det giver følelsen af, at andre får dobbelt så meget ud af deres donationer, og det viser, at du selv bidrager.

Match fra egen lomme: Det er også muligt, at du selv giver en krone for hver krone, der kommer ind. Det beløb, som hver enkelt giver, matcher du med en tilsvarende donation. Det giver følelsen af, at andre får dobbelt så meget ud af deres donationer, og det viser, at du selv bidrager.

Man kan få skattefradrag for donationer op til 18.300 kr til Giv Effektivt pr. år. Det gælder også for donationer givet gennem indsamlinger, så længe støtten registrerer sit CPR-nr. i donationsformularen.


100% af det, du samler ind, går til formålet som gør den største forskel lige nu.

Man kan få skattefradrag for donationer op til 18.300 kr til Giv Effektivt pr. år. Det gælder også for donationer givet gennem indsamlinger, så længe støtten registrerer sit CPR-nr. i donationsformularen.


100% af det, du samler ind, går til formålet som gør den største forskel lige nu.

Start din egen indsamling ved at trykke på knappen nedenfor og udfylde formularen med relevant information og et billede eller en video. Så sætter vi indsamlingen op for dig.

Tjekliste for en god indsamling

Et godt navn

Et personligt eller originalt navn på indsamlingen vil skabe mere engagement end et generisk navn, som folk har set mange gange før. Det kan også være en god idé at inkludere dit fornavn i indsamlingen, så den fremstår mere personlig, når du deler den.

Et godt navn

Et personligt eller originalt navn på indsamlingen vil skabe mere engagement end et generisk navn, som folk har set mange gange før. Det kan også være en god idé at inkludere dit fornavn i indsamlingen, så den fremstår mere personlig, når du deler den.

En god beskrivelse

En god tekst på indsamlingssiden skaber nysgerrighed, informerer læserne om, hvad det drejer sig om og motiverer dem til at donere. Du kan følge denne skabelon:


  1. En "hook": En sætning, der fanger opmærksomheden. For eksempel: "Hjælp mig med at hjælpe andre effektivt" eller "Drop Black Friday. Giv i stedet til dem, der har mest brug for det."

  2. Hvorfor du samler ind: Forklar hvorfor du samler penge ind, og hvorfor du vil have dine venner til at støtte din indsamling. Måske matcher du donationer eller lover at gøre noget skørt, når du når et bestemt beløb?

  3. Hvorfor give gennem Giv Effektiv: Dette bør primært informere dine kontakter om, hvorfor deres donationer vil gøre en forskel. Du kan finde inspiration til denne del af teksten på vores hjemmeside. 

  4. En afslutning: Det kan være så enkelt som "Glædelig jul" eller “Hav en fantastisk sommer!”.


Hold teksten kort og præcis, men vær ikke bange for at dele, hvorfor indsamlingen er vigtig for dig. Hvis du har meget på hjerte, kan du uddybe det i et eller flere opslag på indsamlings-siden.

En god beskrivelse

En god tekst på indsamlingssiden skaber nysgerrighed, informerer læserne om, hvad det drejer sig om og motiverer dem til at donere. Du kan følge denne skabelon:


  1. En "hook": En sætning, der fanger opmærksomheden. For eksempel: "Hjælp mig med at hjælpe andre effektivt" eller "Drop Black Friday. Giv i stedet til dem, der har mest brug for det."

  2. Hvorfor du samler ind: Forklar hvorfor du samler penge ind, og hvorfor du vil have dine venner til at støtte din indsamling. Måske matcher du donationer eller lover at gøre noget skørt, når du når et bestemt beløb?

  3. Hvorfor give gennem Giv Effektiv: Dette bør primært informere dine kontakter om, hvorfor deres donationer vil gøre en forskel. Du kan finde inspiration til denne del af teksten på vores hjemmeside. 

  4. En afslutning: Det kan være så enkelt som "Glædelig jul" eller “Hav en fantastisk sommer!”.


Hold teksten kort og præcis, men vær ikke bange for at dele, hvorfor indsamlingen er vigtig for dig. Hvis du har meget på hjerte, kan du uddybe det i et eller flere opslag på indsamlings-siden.

Start med et realistisk mål

Du kan justere indsamlingsmålet når som helst. Et godt råd er først at sætte et mål, der er realistisk og opnåeligt – og derefter justere det opad, efterhånden som det nås. Det giver motivation og noget at fejre og dele. Folk kan blive demotiverede, hvis det oprindelige mål er sat for højt.

For at justere dit indsamlingsmål, kan du sende os en mail på info@giveffektivt.dk.

Start med et realistisk mål

Du kan justere indsamlingsmålet når som helst. Et godt råd er først at sætte et mål, der er realistisk og opnåeligt – og derefter justere det opad, efterhånden som det nås. Det giver motivation og noget at fejre og dele. Folk kan blive demotiverede, hvis det oprindelige mål er sat for højt.

For at justere dit indsamlingsmål, kan du sende os en mail på info@giveffektivt.dk.

Fælles om et godt formål

Det kan være en god idé at få din partner, en ven eller en kollega til at dele indsamlingen med deres netværk eller at organisere indsamlingen sammen med dem. Sammen kan I nå et større samlet netværk, I kan dele ansvaret for at følge op på indsamlingen, og det er mere motiverende at indsamle i fællesskab.

Fælles om et godt formål

Det kan være en god idé at få din partner, en ven eller en kollega til at dele indsamlingen med deres netværk eller at organisere indsamlingen sammen med dem. Sammen kan I nå et større samlet netværk, I kan dele ansvaret for at følge op på indsamlingen, og det er mere motiverende at indsamle i fællesskab.

En personlig agenda

Gør det personligt. Ikke fordi det skal handle om dig, når du samler penge ind, men fordi dine venner kan blive engagerede ligesom dig. Vi ser et meget tydeligt mønster, hvor de mest engagerede indsamlere formår at få flest til at donere. Fortæl, hvorfor du brænder for denne sag. Brug tekst, billeder eller optag en video, som du deler med dit netværk.

En personlig agenda

Gør det personligt. Ikke fordi det skal handle om dig, når du samler penge ind, men fordi dine venner kan blive engagerede ligesom dig. Vi ser et meget tydeligt mønster, hvor de mest engagerede indsamlere formår at få flest til at donere. Fortæl, hvorfor du brænder for denne sag. Brug tekst, billeder eller optag en video, som du deler med dit netværk.

Et godt forsidebillede

Et godt forsidebillede skaber blikfang og kan give din indsamling større gennemslagskraft. Du kan bruge et af vores standard forsidebilleder, eller du kan være kreativ og lave dit eget. Det sidste giver ofte mere synlighed og dermed mere engagement. Her er nogle sjove eksempler:

Et godt forsidebillede

Et godt forsidebillede skaber blikfang og kan give din indsamling større gennemslagskraft. Du kan bruge et af vores standard forsidebilleder, eller du kan være kreativ og lave dit eget. Det sidste giver ofte mere synlighed og dermed mere engagement. Her er nogle sjove eksempler:

Løbende synlighed og engagement

Når du har oprettet en indsamlingsside, er det på tide at dele den med dit netværk. Del på sociale medier, send direkte beskeder til folk, eller fortæl kolleger om det i frokostpausen. Jo mere engagement du skaber omkring din indsamlingskampagne, desto mere synlighed får den, og desto flere penge går til effektive indsatser for verdens fattige.

Del på sociale medier

Del din indsamling med venner og familie på Facebook, LinkedIn, Instagram og X, så folk bliver opmærksomme på, at du samler penge ind til et godt formål. Gør dine opslag personlige. Du kan også dele den via direkte beskeder og e-mails.

Del på sociale medier

Del din indsamling med venner og familie på Facebook, LinkedIn, Instagram og X, så folk bliver opmærksomme på, at du samler penge ind til et godt formål. Gør dine opslag personlige. Du kan også dele den via direkte beskeder og e-mails.

Opdater jævnligt undervejs

For at fortsætte med at samle penge ind over flere uger, er det nyttigt at komme med opdateringer for at holde engagementet højt. Det minder dem, der allerede har set din kampagne, om at donere og kan inspirere tidligere støtter til at donere igen.

Opdater jævnligt undervejs

Donationer er fradragsberettigede efter ligningsloven §8A og §12, stk. 3, da Giv Effektivt er godkendt af Skattestyrelsen.

Få andre til at dele

Dette er en enkel måde, folk kan bidrage på, ud over at give penge. Du kan overveje at give incitamenter for at “synes godt om”, kommentere og dele dine opslag. For eksempel: “Ud over at donere kan du hjælpe ved at gøre min indsamling mere synlig for flere. Jeg donerer derfor X kroner for hver reaktion, indsamlingen får, Y kroner for hver kommentar og Z kroner for hver deling.”

Få andre til at dele

Dette er en enkel måde, folk kan bidrage på, ud over at give penge. Du kan overveje at give incitamenter for at “synes godt om”, kommentere og dele dine opslag. For eksempel: “Ud over at donere kan du hjælpe ved at gøre min indsamling mere synlig for flere. Jeg donerer derfor X kroner for hver reaktion, indsamlingen får, Y kroner for hver kommentar og Z kroner for hver deling.”

Ønsk dig en gave

Fortæl venner og familie, at du ønsker dig donationer til din indsamling i stedet for julegaver. Bed dem også om at donere før juleaften, så indsamlingen får momentum fra starten.

Ønsk dig en gave

Fortæl venner og familie, at du ønsker dig donationer til din indsamling i stedet for julegaver. Bed dem også om at donere før juleaften, så indsamlingen får momentum fra starten.

Gør det til en konkurrence

For at skabe opmærksomhed kan du opfordre andre til at lave deres egne indsamlinger og konkurrere om at samle mest ind. Hvilken afdeling på jobbet eller vennegruppe er de bedste indsamlere? 

Gør det til en konkurrence

For at skabe opmærksomhed kan du opfordre andre til at lave deres egne indsamlinger og konkurrere om at samle mest ind. Hvilken afdeling på jobbet eller vennegruppe er de bedste indsamlere? 

Del saglig og relevant information

Hvis du ikke vil lave sjov med din indsamling, kan du i stedet tilbyde interessant information. Du kan f.eks. dele information om vores anbefalede formål, relevante artikler om effektiv velgørenhed eller medieomtale om Giv Effektivt.

Del saglig og relevant information

Hvis du ikke vil lave sjov med din indsamling, kan du i stedet tilbyde interessant information. Du kan f.eks. dele information om vores anbefalede formål, relevante artikler om effektiv velgørenhed eller medieomtale om Giv Effektivt.

Milepæle og matching

En effektiv måde at skabe engagement på er at give andre følelsen af at få noget tilbage for deres bidrag. Der er flere måder at gøre det på:
Sæt milepæle

Markér nogle milepæle for indsamlede beløb, og planlæg en begivenhed for hver af disse milepæle. Begivenhederne bør naturligvis blive mere spektakulære, jo højere beløbet er. Du kan selv definere milepælene; om de er ved 2.000, 10.000 eller 50.000 kr.


F.eks. kan du lære en ny sang på klaver for hver milepæl eller spise en ny type chili, der bliver stærkere og stærkere. Hvis du har lovet at klippe alt dit hår af, når du når 200.000 kr., kan du klippe nogle centimeter af ved 50.000, halvdelen ved 100.000 og barbere det hele af, når du når dit højeste mål. På den måde kan du skabe indhold og engagement undervejs, selv hvis du ikke når dit højeste mål. Og du kan sætte dit højeste mål ambitiøst.

Sæt milepæle

Markér nogle milepæle for indsamlede beløb, og planlæg en begivenhed for hver af disse milepæle. Begivenhederne bør naturligvis blive mere spektakulære, jo højere beløbet er. Du kan selv definere milepælene; om de er ved 2.000, 10.000 eller 50.000 kr.


F.eks. kan du lære en ny sang på klaver for hver milepæl eller spise en ny type chili, der bliver stærkere og stærkere. Hvis du har lovet at klippe alt dit hår af, når du når 200.000 kr., kan du klippe nogle centimeter af ved 50.000, halvdelen ved 100.000 og barbere det hele af, når du når dit højeste mål. På den måde kan du skabe indhold og engagement undervejs, selv hvis du ikke når dit højeste mål. Og du kan sætte dit højeste mål ambitiøst.

Skab en følelse af hastværk

Mange, der ser din indsamling, er positivt stemte, men ender med at udsætte deres donation. At skabe en følelse af hastværk kan skabe et tidspres, der motiverer dem til at donere med det samme. For eksempel: "Hvis vi samler 5.000 kr. ind de næste to timer, lægger jeg en video op, hvor jeg synger en julesang." Derefter kan indsamlingen fortsætte i normalt tempo.


Begivenhederne kan være sporadiske, og du behøver ikke at have en fast plan for, hvornår de skal ske. Du kan have så mange eller så få, som du vil, og spontane begivenheder kan være lige så effektive som planlagte milepæle. Milepæle kan også kombineres med at skabe en følelse af hastværk.

Skab en følelse af hastværk

Mange, der ser din indsamling, er positivt stemte, men ender med at udsætte deres donation. At skabe en følelse af hastværk kan skabe et tidspres, der motiverer dem til at donere med det samme. For eksempel: "Hvis vi samler 5.000 kr. ind de næste to timer, lægger jeg en video op, hvor jeg synger en julesang." Derefter kan indsamlingen fortsætte i normalt tempo.


Begivenhederne kan være sporadiske, og du behøver ikke at have en fast plan for, hvornår de skal ske. Du kan have så mange eller så få, som du vil, og spontane begivenheder kan være lige så effektive som planlagte milepæle. Milepæle kan også kombineres med at skabe en følelse af hastværk.

Match beløbet

Du kan vælge at give ekstra motivation til dem, der donerer til din indsamling, ved at matche hele eller dele af beløbet. Det vil sige, at for hver krone, der samles ind, donerer du også en krone. Du kan også matche med halvdelen af beløbet, eller endda fordoble det. Du kan også give støtter muligheden for at donere et beløb, hver gang du når et af dine milepæle eller laver en bestemt aktivitet. På den måde giver du dine venner, familie og kolleger muligheden for at påvirke, hvor mange penge der går til dem, der har mest brug for det, ud over deres egen donation.


Der er lavet meget forskning om, hvad der motiverer folk til at donere til indsamlinger. Løfter om matching har vist sig at øge folks deltagelse med over 25% og den samlede indsamlede sum med over 15%.


Husk at overveje, hvad du er villig til at matche i alt, og annoncér det gerne på forhånd. Sigt højt, men sørg for, at du faktisk har råd til det uden at gå på kompromis med din økonomi.

Match beløbet

Du kan vælge at give ekstra motivation til dem, der donerer til din indsamling, ved at matche hele eller dele af beløbet. Det vil sige, at for hver krone, der samles ind, donerer du også en krone. Du kan også matche med halvdelen af beløbet, eller endda fordoble det. Du kan også give støtter muligheden for at donere et beløb, hver gang du når et af dine milepæle eller laver en bestemt aktivitet. På den måde giver du dine venner, familie og kolleger muligheden for at påvirke, hvor mange penge der går til dem, der har mest brug for det, ud over deres egen donation.


Der er lavet meget forskning om, hvad der motiverer folk til at donere til indsamlinger. Løfter om matching har vist sig at øge folks deltagelse med over 25% og den samlede indsamlede sum med over 15%.


Husk at overveje, hvad du er villig til at matche i alt, og annoncér det gerne på forhånd. Sigt højt, men sørg for, at du faktisk har råd til det uden at gå på kompromis med din økonomi.

Praktisk vejledning

Rent praktisk betyder matching, at du på et eller flere tidspunkter i din indsamling overfører den sum, du har besluttet dig for. Vi hjælper dig med at registrere det på din indsamlingsside, når det er gennemført.


Eksempel: Du har et indsamlingsmål på 30.000 kr. og matcher de første 10.000 kr. Det betyder, at når der er indsamlet 10.000 kr., donerer du også 10.000 kr. Vi vil derefter markere på din indsamlingsside, at matchingmidlerne er betalt.


Hvis du ikke har mulighed for at stille op med matchingmidler selv, kan vi måske sætte dig i kontakt med andre, der ønsker at bidrage på den måde.


God fornøjelse!

Praktisk vejledning

Rent praktisk betyder matching, at du på et eller flere tidspunkter i din indsamling overfører den sum, du har besluttet dig for. Vi hjælper dig med at registrere det på din indsamlingsside, når det er gennemført.


Eksempel: Du har et indsamlingsmål på 30.000 kr. og matcher de første 10.000 kr. Det betyder, at når der er indsamlet 10.000 kr., donerer du også 10.000 kr. Vi vil derefter markere på din indsamlingsside, at matchingmidlerne er betalt.


Hvis du ikke har mulighed for at stille op med matchingmidler selv, kan vi måske sætte dig i kontakt med andre, der ønsker at bidrage på den måde.


God fornøjelse!