Indsamlingsguide.

At indsamle til effektiv velgørenhed kan være endnu mere virkningsfuldt end selv at give en donation.

Forskning viser, at de bedste velgørenhedsorganisationer kan være 100 gange mere effektive end gennemsnittet. Derfor kan en succesfuld indsamling til Giv Effektivt gøre en stor positiv forskel. Det kræver en indsats, men det er ikke særlig svært.
Denne guide hjælper dig med at starte og drive en succesfuld indsamling. Den indeholder gode råd til, hvordan du kan indsamle mest muligt og har til hensigt at besvare de praktiske spørgsmål, du måtte have.
Indsamlingen kan afholdes direkte på Giv Effektivts hjemmeside, hvor du til enhver tid kan få et overblik over, hvor meget, du har samlet ind.
Vælg en titel, et billede, og en beskrivelse, der fanger opmærksomheden og samtidig er personlig. Beskrivelsen skal også forklare, hvad din indsamling går ud på, og hvorfor den er vigtig.
Brug kreative eller gode billeder eller videoer, der viser, at du er engageret. Del din indsamling på sociale medier, og motivér andre til at dele og interagere med dine opslag for at få større synlighed.
Andre ting, du kan overveje:
  • Få venner, familie eller kollegaer til at holde indsamlingen sammen med dig, da det kan være mere motiverende at organisere en indsamling i fællesskab. Sammen kan I nå et større netværk og få flere donationer.
  • Lad folk blive personligt engageret. Giv et løfte om at gøre noget særligt, hvis folk donerer. Det kan f.eks. være at optage en video, hvor du hopper i havet eller synger en sang for hver 1000 kr., der bliver indsamlet.
  • Match fra egen lomme: Det er også muligt, at du selv giver en krone for hver krone, der kommer ind. Det beløb, som hver enkelt giver, matcher du med en tilsvarende donation. Det giver følelsen af, at andre får dobbelt så meget ud af deres donationer, og det viser, at du selv bidrager.
Man kan få skattefradrag for donationer op til 19.000 kr. til Giv Effektivt (i 2025). Det gælder også for bidrag gennem indsamlinger, så længe bidragsyderen registrerer sit CPR-nr. i donationsformularen.
100% af det, du samler ind, går til effektiv velgørenhed.

Start din egen indsamling ved at trykke på "start en indsamling" nedenunder og udfylde formularen med relevant information og billeder - så opsætter vi din egen indsamlingsside op til dig.

Start en indsamling.

Tjekliste for en god indsamling:

Et godt navn.

Et personligt eller originalt navn på indsamlingen vil skabe mere engagement end et generisk navn, som folk har set mange gange før. Det kan også være en god idé at inkludere dit fornavn i indsamlingen, så den fremstår mere personlig, når du deler den.
Image

En god beskrivelse.

En god tekst på indsamlingssiden skaber nysgerrighed, informerer læserne om, hvad det drejer sig om og motiverer dem til at donere. Du kan følge denne skabelon:
  1. Start med et "hook": En sætning, der fanger opmærksomheden. For eksempel: "Hjælp mig med at hjælpe andre effektivt" eller "Drop Black Friday. Giv i stedet til dem, der har mest brug for det."
  2. Forklar din motivation: Skriv hvorfor du samler penge ind, hvorfor det betyder noget for dig og hvorfor du vil have dine venner til at støtte din indsamling.
  3. Hvorfor give gennem Giv Effektiv: Denne del bør primært informere dine bidragsydere om, hvordan deres donationer vil gøre en forskel. Du kan finde inspiration til denne del af teksten på vores hjemmeside.
  4. En afslutning: Det kan være så enkelt som "Glædelig jul" eller “Hav en fantastisk sommer!”.
Hold teksten kort og præcis, men vær ikke bange for at dele, hvorfor indsamlingen er vigtig for dig. Hvis du har meget på hjerte, kan du uddybe det i et eller flere opslag på dine sociale medier.

Start med et realistisk mål.

Du kan justere indsamlingsmålet når som helst. Et godt råd er først at sætte et mål, der er realistisk og opnåeligt – og derefter justere det opad, efterhånden som det bliver indfriet. Det giver motivation og noget at fejre og dele. Folk kan blive demotiverede, hvis det oprindelige mål er sat for højt.
For at justere dit indsamlingsmål, kan du sende os en mail på info@giveffektivt.dk.

Fælles om et godt formål.

Det kan være en god idé, at få din partner, en ven eller en kollega til at dele indsamlingen med deres netværk eller at organisere indsamlingen sammen med dem. Sammen kan I nå et større samlet netværk, I kan dele ansvaret for at følge op på indsamlingen, og det er mere motiverende at indsamle i fællesskab.

En personlig agenda.

Gør det personligt. Ikke fordi det skal handle om dig, når du samler penge ind, men fordi dine venner kan blive engagerede ligesom dig. Vi ser et meget tydeligt mønster, hvor de mest engagerede indsamlere formår at få flest til at donere. Fortæl, hvorfor du brænder for denne sag. Brug tekst, billeder eller optag en video, som du deler med dit netværk.

Et godt forsidebillede.

Et godt forsidebillede skaber blikfang og kan give din indsamling større gennemslagskraft. Du kan bruge et af vores standard forsidebilleder, eller du kan være kreativ og lave dit eget. Det sidste giver ofte mere synlighed og dermed mere engagement. Her er et eksempel:
Image

Løbende synlighed og engagement.

Når vi har oprettet din indsamlingsside, er det på tide at dele den med dit netværk. Del den på sociale medier, send direkte beskeder til folk, eller fortæl kollegaer om det i frokostpausen.
Jo mere engagement, du kan skabe omkring din indsamlingskampagne, desto mere synlighed får den, og desto flere penge går til effektiv velgørenhed.
Del på sociale medier.

Del din indsamling med venner og familie på Facebook, LinkedIn, Instagram og X, så folk bliver opmærksomme på, at du samler penge ind til et godt formål. Gør dine opslag personlige. Du kan også dele den via direkte beskeder og e-mails.

Opdatér jævnligt undervejs.

For at fortsætte med at samle penge ind over flere uger, er det nyttigt at komme med opdateringer for at holde engagementet højt. Det minder dem, der allerede har set din kampagne, om at donere og kan inspirere tidligere støtter til at donere igen.

Få andre til at dele.

Dette er en enkel måde, folk kan bidrage på, ud over at give penge. Du kan overveje at give incitamenter for at “synes godt om”, kommentere og dele dine opslag. For eksempel: “Ud over at donere kan du hjælpe ved at gøre min indsamling mere synlig for flere. Jeg donerer derfor X kroner for hver reaktion, indsamlingen får, Y kroner for hver kommentar og Z kroner for hver deling.”

Gør det til en konkurrence.

For at skabe opmærksomhed kan du opfordre andre til at lave deres egne indsamlinger og konkurrere om at samle mest ind. Hvilken afdeling på jobbet eller vennegruppe er de bedste indsamlere?

Ønsk dig en gave.

Fortæl venner og familie, at du ønsker dig donationer til din indsamling i stedet for julegaver. Bed dem også om at donere før juleaften, så indsamlingen får momentum fra starten.

Del saglig og relevant information.

Hvis du ikke vil lave sjov med din indsamling, kan du i stedet tilbyde interessant information. Du kan f.eks. dele information om vores anbefalede formål, relevante artikler om effektiv velgørenhed eller medieomtale om Giv Effektivt.

Milepæle og matching.

En effektiv måde at skabe engagement på er at give andre følelsen af at få noget tilbage for deres bidrag. Der er flere måder at gøre det på:

Sæt milepæle.

Markér nogle milepæle for indsamlede beløb, og planlæg en begivenhed for hver af disse milepæle. Begivenhederne bør naturligvis blive mere spektakulære, jo højere beløbet er. Du kan selv definere milepælene; om de er ved 2.000, 10.000 eller 50.000 kr.
F.eks. kan du lære en ny sang på klaver for hver milepæl eller spise en ny type chili, der bliver stærkere og stærkere. Hvis du har lovet at klippe alt dit hår af, når du når 200.000 kr., kan du klippe nogle centimeter af ved 50.000, halvdelen ved 100.000 og barbere det hele af, når du når dit højeste mål. På den måde kan du skabe indhold og engagement undervejs, selv hvis du ikke når dit højeste mål. Og du kan sætte dit højeste mål ambitiøst.

Skab en følelse af hastværk.

Mange, der ser din indsamling, er positivt stemte, men ender med at udsætte deres donation. At skabe en følelse af hastværk kan skabe et tidspres, der motiverer dem til at donere med det samme. For eksempel: "Hvis vi samler 5.000 kr. ind de næste to timer, lægger jeg en video op, hvor jeg synger en julesang." Derefter kan indsamlingen fortsætte i et normalt tempo.
Begivenhederne kan være sporadiske, og du behøver ikke at have en fast plan for, hvornår de skal ske. Du kan have så mange eller så få, som du vil, og spontane begivenheder kan være lige så effektive som planlagte milepæle. Milepæle kan også kombineres med at skabe en følelse af hastværk.

Match beløbet.

Du kan vælge at give ekstra motivation til dem, der donerer til din indsamling, ved at matche hele eller dele af beløbet. Det vil sige, at for hver krone, der samles ind, donerer du også en krone. Du kan også matche med halvdelen af beløbet, eller endda fordoble det. Du kan også give støtter muligheden for at donere et beløb, hver gang du når et af dine milepæle eller laver en bestemt aktivitet. På den måde giver du dine venner, familie og kollegaer muligheden for at påvirke, hvor mange penge der går til dem, der har mest brug for det, ud over deres egen donation.
Der er lavet meget forskning om, hvad der motiverer folk til at donere til indsamlinger. Løfter om matching har vist sig at øge folks deltagelse med over 25% og den samlede indsamlede sum med over 15%.
Husk at overveje, hvad du er villig til at matche i alt, og annoncér det gerne på forhånd. Sigt det højt, men sørg for, at du faktisk har råd til det uden at gå på kompromis med din økonomi.

Praktisk vejledning.

Rent praktisk betyder matching, at du på et eller flere tidspunkter i din indsamling overfører den sum, du har besluttet dig for. Vi hjælper dig med at registrere det på din indsamlingsside, når det er gennemført.
Eksempel: Du har et indsamlingsmål på 30.000 kr. og matcher de første 10.000 kr. Det betyder, at når der er indsamlet 10.000 kr., donerer du også 10.000 kr. Vi vil derefter markere på din indsamlingsside, at matchingmidlerne er doneret.
Hvis du ikke har mulighed for at stille op med matchingmidler selv, kan vi måske sætte dig i kontakt med andre, der ønsker at bidrage på den måde.
God fornøjelse!

Det går pengene til.

Det er op til dig at bestemme, hvilke af Giv Effektivts anbefalede organisationer, pengene fra din indsamling skal gå til. Uanset hvad du vælger, går pengene altid 100% til det gode formål.
Læs mere om, hvad vi anbefaler på → toplisten.

Tag kontakt.

Har du uafklarede spørsmål? Vi brænder for effektiv velgørenhed - og hjælper gerne.

info@giveffektivt.dk
93 40 00 41