Vi bruger cookies for at kunne tilbyde en så god brugeroplevelse som muligt.
- Få venner, familie eller kollegaer til at holde indsamlingen sammen med dig, da det kan være mere motiverende at organisere en indsamling i fællesskab. Sammen kan I nå et større netværk og få flere donationer.
- Lad folk blive personligt engageret. Giv et løfte om at gøre noget særligt, hvis folk donerer. Det kan f.eks. være at optage en video, hvor du hopper i havet eller synger en sang for hver 1000 kr., der bliver indsamlet.
- Match fra egen lomme: Det er også muligt, at du selv giver en krone for hver krone, der kommer ind. Det beløb, som hver enkelt giver, matcher du med en tilsvarende donation. Det giver følelsen af, at andre får dobbelt så meget ud af deres donationer, og det viser, at du selv bidrager.
Start en indsamling.
Aktive indsamlinger:
Tjekliste for en god indsamling:
Et godt navn.

En god beskrivelse.
- Start med et "hook": En sætning, der fanger opmærksomheden. For eksempel: "Hjælp mig med at hjælpe andre effektivt" eller "Drop Black Friday. Giv i stedet til dem, der har mest brug for det."
- Forklar din motivation: Skriv hvorfor du samler penge ind, hvorfor det betyder noget for dig og hvorfor du vil have dine venner til at støtte din indsamling.
- Hvorfor give gennem Giv Effektiv: Denne del bør primært informere dine bidragsydere om, hvordan deres donationer vil gøre en forskel. Du kan finde inspiration til denne del af teksten på vores hjemmeside.
- En afslutning: Det kan være så enkelt som "Glædelig jul" eller “Hav en fantastisk sommer!”.
Start med et realistisk mål.
Fælles om et godt formål.
En personlig agenda.
Et godt forsidebillede.

Løbende synlighed og engagement.
Del på sociale medier.
Del din indsamling med venner og familie på Facebook, LinkedIn, Instagram og X, så folk bliver opmærksomme på, at du samler penge ind til et godt formål. Gør dine opslag personlige. Du kan også dele den via direkte beskeder og e-mails.
Opdatér jævnligt undervejs.
For at fortsætte med at samle penge ind over flere uger, er det nyttigt at komme med opdateringer for at holde engagementet højt. Det minder dem, der allerede har set din kampagne, om at donere og kan inspirere tidligere støtter til at donere igen.
Få andre til at dele.
Dette er en enkel måde, folk kan bidrage på, ud over at give penge. Du kan overveje at give incitamenter for at “synes godt om”, kommentere og dele dine opslag. For eksempel: “Ud over at donere kan du hjælpe ved at gøre min indsamling mere synlig for flere. Jeg donerer derfor X kroner for hver reaktion, indsamlingen får, Y kroner for hver kommentar og Z kroner for hver deling.”
Gør det til en konkurrence.
For at skabe opmærksomhed kan du opfordre andre til at lave deres egne indsamlinger og konkurrere om at samle mest ind. Hvilken afdeling på jobbet eller vennegruppe er de bedste indsamlere?
Ønsk dig en gave.
Fortæl venner og familie, at du ønsker dig donationer til din indsamling i stedet for julegaver. Bed dem også om at donere før juleaften, så indsamlingen får momentum fra starten.
Del saglig og relevant information.
Hvis du ikke vil lave sjov med din indsamling, kan du i stedet tilbyde interessant information. Du kan f.eks. dele information om vores anbefalede formål, relevante artikler om effektiv velgørenhed eller medieomtale om Giv Effektivt.
Milepæle og matching.
Sæt milepæle.
Skab en følelse af hastværk.
Match beløbet.
Praktisk vejledning.
Det går pengene til.
Tag kontakt.
Har du uafklarede spørsmål? Vi brænder for effektiv velgørenhed - og hjælper gerne.