Cookies
Vi bruger cookies for at kunne tilbyde en så god brugeroplevelse som muligt.
Privatlivspolitik.
Gældende fra d. 7. august 2025.
Vi behandler personoplysninger og skal overholde lovgivningen og principperne for god databehandlingsskik. Derfor har vi vedtaget denne privatlivspolitik, der kort opsummerer, hvordan vi behandler personoplysninger, der sikrer en lovlig og gennemsigtig behandling.
Vi behandler udelukkende personoplysninger til klare og saglige formål og ud fra foreningens legitime interesser. Vi behandler kun personoplysninger, der er relevante og nødvendige for at opfylde de angivne formål, og vi sletter dine oplysninger, når de ikke længere er nødvendige eller relevante. Vi gør opmærksom på, at vi er underlagt bogføringsloven ↗ og derfor er forpligtet til at opbevare nødvendige persondata i op til 6 år (5 år plus indeværende) for alle, der har et betalingsforhold til Giv Effektivt.
Vi er dataansvarlige.
Foreningen Giv Effektivt er dataansvarlig og alle spørgsmål bør derfor rettes til info@giveffektivt.dk.
Behandling af personoplysninger.
Afhængigt af dit tilhørsforhold til Giv Effektivt, behandler vi følgende personoplysninger:
Donorer:
Hvis du har doneret til Giv Effektivt (www.giveffektivt.dk, bankoverførsel, MobilePay eller gavebrev), betragtes du som “donor”.
Som donor behandler vi din e-mailadresse til at sende en kvittering for din donation. Vi kan dertil kontakte dig på denne email i forbindelse med indberetning af skattefradrag, hvis der opstår fejl i forbindelse med donationen eller evt. med yderligere donationsopfordringer, der vurderes at være i vores legitime interesse. Hvis du indtaster dit CPR-nummer, indrapporterer vi dit CPR-nummer og dit samlede donationsbeløb til Skattestyrelsen i starten af det efterfølgende år. Hvis du indtaster dit navn, gemmes dette desuden til brug i forbindelse med yderligere kontakt og organisering af donationer.
Alle personoplysninger på donorer og medlemmer beholdes i op til 6 år efter seneste betaling jf. Bogføringsloven kapitel 4 §12.
Medlemmer:
Som medlem behandles dine personoplysninger på samme måde som enhver anden donors. Derudover bruger vi dit navn og kontaktoplysninger for at kunne administrere dit medlemsforhold, samt til at kontakte dig i forbindelse med generalforsamlinger eller evt. med donationsopfordringer, der vurderes at være i vores legitime interesse. Medlemmers personoplysninger indrapporteres ikke automatisk til Skattestyrelsen, men Skattestyrelsen kan ved stikprøvekontrol bede om disse oplysninger, med henblik på at bekræfte, at Giv Effektivt fortsat opfylder kravene til at være godkendt som en velgørende forening. Læs mere her. ↗
Gavebrev (forpligtelseserklæring):
Hvis du har oprettet et gavebrev via Giv Effektivt, indrapporterer vi de samme oplysninger til Skattestyrelsen som for øvrige donationer. Dog kan Skattestyrelsen ved stikprøvekontrol bede om at se gavebrevet og evt. dokumentation, som vi har indhentet fra din årsopgørelse.
Anden relation:
I visse tilfælde, som f.eks. hvis du har downloadet en brochure fra vores hjemmeside eller interageret med os på anden vis, opbevarer vi dine kontaktoplysninger i op til to år efter din seneste interaktion med Giv Effektivt. Det gør vi med henblik på at følge vores legitime interesser som velgørende organisation.
Vi gør desuden opmærksom på, at det er i vores legitime interesse at lave statistik over vores donorer, medlemmer og andre relationer. Dette har vi derfor juridisk ret til at gøre uden dit samtykke.
Underleverandører
Giv Effektiv er dataansvarlig og de data, vi indsamler om dig, kan ses af medarbejdere og betroede frivillige i Giv Effektivt. Vi benytter os desuden af eksterne databehandlere, som Giv Effektivt har indgået en databehandleraftale med, herunder:
Liste over Giv Effektivts eksterne databehandlere, hvor data opbevares i EU:
Microsoft Azure: Vores primære database, som indeholder sensitive personoplysninger og kontaktoplysninger.
Google Workspace: Vores organisatoriske database, som bruges til dokumentopbevaring og modtagelse/afsendelse af e-mails. Databasen indeholder sensitive personoplysninger og kontaktoplysninger, som opbevares i Danmark.
Brevo: Vores kontaktdatabase, som vi bruger til kommunikation og hvor vi opbevarer kontakt- og transaktionsoplysninger om vores løbende interaktioner med Giv Effektivts relationer.
Mailersend: Vores anden kontaktdatabase, som bruges til automatiske transaktions-e-mails, herunder afsendelse af kvitteringer og information om betalingsoplysningers udløb.
Formspark: Vores tredje kontaktdatabase, som udelukkende er tilknyttet kontaktformularer på vores hjemmeside.
Vercel: Backend-system for vores hjemmeside, som behandler sensitive personoplysninger og kontaktoplysninger uden at opbevare dem.
Sanity: Den interaktive frontend-del af vores hjemmeside, som udelukkende opbevarer pseudo-anonyme oplysninger.
Liste over databehandlere, hvor data opbevares i et tredjeland (USA):
Slack: Vores interne kommunikationsplatform. Der behandles som udgangspunkt ikke personoplysninger om Giv Effektivts relationer her, men det kan ske utilsigtet.
Axiom og Rollbar: Monitorerings-softwares, der bruges til fejlmeldinger ved systemfejl. Her opbevares udelukkende pseudo-anonyme oplysninger.
Hjemmesidestatistik:
Vi bruger Plausible Analytics til at forstå traffik- og brugermønstre på vores hjemmeside.
Vi bruger Plausible Analytics til at forstå traffik- og brugermønstre på vores hjemmeside.
Kort om nyhedsbreve:
Som velgørende organisation, er vi ikke underlagt markedsføringsloven og har derfor juridisk ret til at kontakte dig med donationsopfordringer og andet marketingmateriale. Som udgangspunkt afstår vi fra at sende dig marketingmateriale, med mindre du aktivt har tilmeldt dig vores nyhedsbrev. Så snart du afmelder dig nyhedsbrevet, afstår vi fra at sende dig marketingmateriale, men er i visse tilfælde fortsat forpligtede til at sende dig emails, fx i forbindelse med indberetning af skattefradrag eller hvis der opstår fejl i forbindelse med donationer.
Dine rettigheder.
Når vi behandler dine oplysninger, har du ifølge persondataforordningen en række rettigheder:
- Du har ret til at blive oplyst om, at vi behandler oplysninger om dig – det er det, vi oplyser dig om i denne privatlivspolitik (som forening har vi oplysningspligt).
- Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, vi behandler om dig (indsigtsret).
- Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig berigtiget (retten til berigtigelse).
- Du har ret til at få unødvendige oplysninger om dig slettet (retten til at blive glemt).
- Du har ret til at gøre indsigelse mod, at dine oplysninger anvendes til markedsføring.
- Du har ret til at flytte dine oplysninger – dvs. at vi skal udlevere de oplysninger, vi har om dig i et almindeligt anvendt format (retten til dataportabilitet).
Du kan gøre brug af dine rettigheder, herunder gøre indsigelse mod vores behandling, ved at henvende dig til os. Du kan finde vores kontaktoplysninger øverst i privatlivspolitikken. Hvis du henvender dig med en anmodning om at få rettet eller slettet dine personoplysninger, undersøger vi, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i så fald ændringen eller sletningen så hurtigt som muligt.
Revision af privatlivspolitikken.
Vi forbeholder os retten til at ændre foreningens privatlivspolitik. Når vi ændrer privatlivspolitikken, ændrer vi også privatlivspolitikkens gyldighedsdato, som er angivet øverst i dette dokument. Den til enhver tid gældende privatlivspolitik er tilgængelig på vores hjemmeside.
Ændringslog.
Sidst opdateret: 7. august 2025.